Nový Prostor - alternativa k bulvárnímu a novinově-komerčnímu vidění světa

28. března 2011 v 12:55 | Tlampač
Nový Prostor - jistě kameloty tohoto časopisu denně potkáváte v ulicích velkých českých měst. Možná si časopis pravidelně kupujete. Pokud nikoli, možná je to ze strachu, nechcete platit za neznámý titul. Mylně a nespravedlivě je Nový Prostor označován za artikl "bezdomáčů", tedy občanů bez domova. Bezdomovci skutečně tvoří rozsáhlou základnu prodejců NP, nicméně prodejcem se může stejně tak stát svobodná matka, které její bývalý partner neplatí výživné na děti, jako člověk s částečným invalidním důchodem, kterého nikdo nechce zaměstnat.

Obsah časopisu Nový Prostor se stále zlepšuje, zejména proto, že v něm zaznívají názory a pohledy na svět poměrně svobodně. NP nemusí jít na ruku vlastníkovi ani zadavatelům reklamy, to už dnes v Česku bohužel běžné není. Pan Alexandr Budka nebo "pan Fejeton" Jan Jirák či nověji Jan Stern, vás rozhodně nemůžou zklamat. Jsou to novinářští profesionálové a jejich styl skousne nejenom intoš :). Obrovský ohlas mezi čtenáři zaznamenal nedávný rozhovor s naším předním filozofem Václavem Bělohradským - ke stažení zde.

Časopis má za sebou velmi zajímavou historii. Před deseti lety vdechli Novému Postoru (prvních několik vydání se prodávalo pod názvem Patron) život lidé kolem paní Dagmar Kocmánkové (nynější výkonné ředitelky) a pana Roberta Sztarovicse. Pan Starovics se inspiroval podobným projektem v anglickém Manchesteru a myšlenka streetpaperu - okamžité pomoci lidem ve finanční tísni pomocí vydávání a následného prodeje časopisu - mu v hlavě utkvěla natolik, že jeho českou obdobu s malým týmem spolupracovníků na přelomu let 1998/1999 založil.

Byznysová(chcete-li prodejní) část tohoto sociálně rehabilitačního projektu (moderní slovo soc. rehabilitace, má vyjadřovat úsilí a snahu o začleňování lidí v nouzi a sociálně vyloučených občanů zpět do společnosti státní správou i neziskovými organizacemi) skutečně zkouší stavět na nohy lidi, kteří nesnadno nebo zcela vůbec nemohou najít práci. Všichni víme, že bez práce nejsou koláče a bez peněz se nikdo na nohy nepostaví, proto polovina z ceny časopisu jde na chod redakce, na realizaci a náklady, druhá půlka skutečně zůstává prodejci a tvoří jeho příjem. S rostoucí čtenářskou obcí se daří realizovat některé další inovace a podprojekty, přesto je pro NP nadále významná a důležitá i finanční podpora soukromých dárců a firemních sponzorů.
PS Být kamelotem NP je od prodejců mnohdy veliké hrdinství. Jejich práci doprovází a někdy i znemožňuje prudké slunce, déšť, mráz, sníh aj. Jsou vystaveni opovržení některých kolemjdoucích, někteří trpí i vážnými onemocněními pohybového aparátu a celodenní stání s časopisem v ruce, je pro ně velmi obtížné až bolestivé.

Nový prostor se nezdá být zajícem v pytli ani autorům známého webu LuFa. Zde nedávno zazněl pozitivní a upřímný PR prvního a nejznámějšího českého streetpaperu.
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama