Leden 2009

Pojďte na výlet, zklidněte mysl, unavte své tělo

30. ledna 2009 v 8:42 | Text/foto: Tlampač |  ON THE ROAD AGAIN
VÝLET VHODNÝ PRO: PĚŠÍ/CYKLO
Turistika je jednou z nejlepších terapií a regenerací pro člověka automobilového. Pojďte na výlet, zklidněte mysl, unavte své tělo.

Nechte se inspirovat k návštěvě okolí měst Ústí nad Orlicí a České Třebové. Začít můžete prakticky kdekoli na popisované trase, pokud do těchto míst přijedete autem. Pokud bude vaším dopravním prostředkem vlak, můžete si vybrat jako startovní místo zastávku Bezpráví, byla tu o ní řeč v minulém roce (poté co vystoupíte, se vydejte směrem na ves Hrádek). Rozhodně počítejte s pořádnou dávkou kilometrů. Cestou vás čeká několik zajímavých míst. Za zmínku stojí chata Koliba Hrádek v údolí zvaném Husí krk. Kdysi jsme toto údolí objevili víceméně náhodně s Olinem, mým parťákem výletním. Dali jsme si ve zdejší restauraci prima oběd.
Pěšina která z Husího krku vede, překračuje potok Řetůvka a strmě stoupá lesem až k okraji stejnojmenné vesničky. Pokud cestujete cyklo, tenhle stoupák na kole nevyjedete :). Pokračování cesty je takřka ideální, po místní komunikaci se vydejte do Řetové (Divnopis - ŘETOVÁ). Provoz tu není nikterak enormní, byť Řetůvku protíná silnice č. 360 z Litomyšle do Ústí n/O.
Dále se budeme ubírat obcemi Malý Přívrat a Přívrat. V Přívratě určitě neminete velmi svérázný pohádkový rozcestník. Nám se moc líbil a tak jsme pro vás pořídili snímek. Pěšky se cesta může jevit jako monotónní, vede ovšem zabydlenou a otevřenou krajinou a je tu nádherný klid.
Pokud pojedete cyklo, čeká vás kousek za Přívratem Zhořský kopec. Ten vyčerpal na našem výletě i fenomenálního vytrvalce Palce! Slezl z kola a zbytek kopce došel pěšmo. Zhořský kopec protíná další velmi frekventovaná silnice č. 358 z Litomyšle do České Třebové. Tak si dávejte dobrý pozor na auta.
Další kroky nebo šlapání do šlapek vás dovede do malebně položené obce Svinná. Zde, na rozcestí u místního hřbitova, naleznete turistické zázemí v podobě laviček a stolu. Tady můžete posvačit a doplnit ztracené síly.
Vlastním vrcholem putování těmito místy je vrch Kozlov(601 m.n.m.) s chatou Maxe Švabinského. Točí tu pivo, vaří dobrá jídla, ceny jsou rozumné, na opěradle židle doschne vaše triko z Moiry.
Ideální je zakončit celé putování v České Třebové, to už budete mít v nohách pěkných pár kilometrů. Za vaši čistou hlavu ty bolavé dolní končetiny rozhodně stojí! Osobní i rychlíkové vlaky vás odvezou kterýmkoli směrem, Třebová je významný železniční uzel. Pokud jste přijeli autem, nezbývá než se k němu vrátit :).

Pop-up!

26. ledna 2009 v 18:35 | Text: Tlampač Foto: Mattel/Matchbox |  PRODUCTS
Koupil jsem ve slevách pro synka docela zajímavé hrací sety od Matchboxu. Jsou nyní zlevněné na polovinu a tak jsem neváhal s nákupem. Tradiční "angličácká" marka uvedla na trh už před dvěma lety hrací krabičky Pop-up. Jsou nápaditě řešené a tématicky rozdělené. V nabídce jsou např.: mycí linka, požárníci, farma, jachta se žralokem apod.
Já osobně doufám, že jsem si je nekoupil pro svoje infantilní sklony a že je klukovi nebudu "krást":)

Česká televize mě příjemně překvapuje

26. ledna 2009 v 18:06 | Text: Tlampač |  PIKSLA KULTURNÍHO MIXU
Česká televize mě příjemně překvapuje. Několik nových pořadů z její nabídky se mi trefuje do noty. Zmínim se o několika z nich.

Letošní novinku Vodácká putování uvadí sympatický "doktor s medailemi" Lukáš Pollert. Olympionik Pollert seznamuje diváky s českými a moravskými řekami a znovu pro ně objevuje kouzla naší země, tentokrát z paluby kánoe.
Podobným vlastivědným pořadem je Divnopis. Projekt z dílny ostravského studia ČT se zabývá objasňováním zvláštních názvů měst a vesnic v České republice. Na pořad Divnopis navazuje i stejnojmenná kniha, která se dočkala již druhého pokračování a která může být vhodným dárkem pro každého lokálního patriota.
Sličná Martina Vrbová Hynková je průvodcem relace Retro. Tento titul mě těší zejména proto, že si rád připomínám dobré i zlé z dětství a dospívání v komunismu, tady na Tlampači máme podobně směrovanou rubriku Ostalgie. Retro navazuje na formát z devadesátých let, nazvaný Vzpomínáte?. Na rozdíl od něj je tématicky více rozdělen a věnuje se tak všem možným stránkám života v bývalém Československu. Poslední díl Retra se věnoval zimním dovoleným. Připomněl Čechům, že jsou národem lyžařů a byli jím i v dobách minulých, kdy sehnat dobré vybavení pro zimní sporty bylo poměrně obtížné.
Největší "peckou" v současné nabídce ČT, je dle mého názoru mnohadílný cyklus nazvaný Zlatá šedesátá. Mapuje pro každého milovníka filmu skutečnost, že filmaři této malé země významě zasáhli do vývoje světové kinematografie, ač podmínky pro jejich tvorbu byly výrazně ztížené a ovlivněné totalitou a jejími cenzurními zásahy.
Můj dík patří producentu Čestmíru Kopeckému za jeho nápady a invenci, se kterou pro nás mediální konzumenty produkuje toto i další hodnotná díla a dílka. Pokládám se totiž za standardně vzdělaného znalce českého filmu, přesto pro mě pořad Zlatá šedesátá znamená výrazné doplnění znalostí a pochopení dobových souvislostí.
Úvodní díl uvedla ikona českého filmu Miloš Forman, jehož Černého Petra jsem viděl díky tomuto cyklu poprvé. Do té doby jsem totiž marně doufal, že se snímek objeví jako DVD příloha nějakého českého deníku.
Znělka Zlatých šedesátých, ve které se kluci vloupají do vesnického kina a prohlížejí si dychtivě kotouče s celuloidovými pásy, mi připomněla oba moje rodiče. Z jejich vyprávění vím, jak moc je tehdejší filmová tvorba ovlivnila v myšlení a rozhledu a spousta jejich zážitků se geneticky a výchovně přenesla i na mě.

Připomenu vám ještě nový webový projekt Digináves. Běží na serverech České televize a funguje v duchu hesla Národ sobě. Cílem tohoto projektu je zapojit každého obyvatele republiky do celospolečenského dění.

Přeji hodně úspěchů všem autorům zmíněných projektů a jsem jejich fanouškem...

PS: O propagaci tuzemských kvalit života, se marně snaží i chudobka jménem Tlampač Univerzál :).

ALL YOU NEED IS LOVE AND tlampatch.blog.cz :)

24. ledna 2009 v 16:05 | song: The Beatles

Reportáž z návštěvy českomoravského pomezí

22. ledna 2009 v 10:15 | Text a foto: Tlampač |  ON THE ROAD AGAIN
VÝLET VHODNÝ PRO: PĚŠÍ/CYKLO/BĚŽECKÉ LYŽE

Exkluzivně pro Velevážené návštěvníky skomírajícího SUPERBLOGU TLAMPAČ UNIVŘEŠŤÁL.
Sám jsem tedy takový výlet bezprostředně podnikl. Jenže pěšky, nemaje běžky.
Zvukovou a fyzickou kulisu, mi k tomu dělal můj kamarád Aleš Mareš.
Z Rosic nad Labem, jsme se do Pusté Kamenice připlazili vlakovou soupravou Regionova. Téměř všichni spolucestující třímali v ruce běžky a vlak byl zaplněn do posledního místečka. Na nádraží v Čachnově ten lyžařský národ vystoupil a začal mizet ve stopě. To sobotní ráno nebylo tak mrazivo, dokonce to vypadalo na slunečný den.
V Kamenici koledovaly Tři Královny. Těžko říct, proč se na tuhle bohulibou činnost hlásí tak málo mladejch mužů ...
V plánu bylo, stavit se u Libora na panáka. Jenže otevřno bylo pouze v přilehlém konzumu. Hospoda otevírala až o dvě hodiny později. Zevlovali jsme po okolí, došli na Kamenické nádražíčko, cestou jsme tak všelijak pindali a najednou kráčíme po modré turistické značce. Mareš se dostal do tempa a nechtělo se mu vracet zpátky, Libore promiň. Celkem rázným pochodovým krokem jsme šlapali na Rybnou. Lesní silnička byla protažená, sníh se tedy nebořil a cesta parádně ubíhala. Šest a půl kilásku nám uteklo jako vodka. V Rybné jsme se objevili právě v čase oběda. Jenže v hospě na Hlučále hlava na hlavě byla. Kdyby byl člověk kovanej Čech, mohl si před hospodou vybrat nějaké ty pěkné Rosiňolky nebo Fišerky...
Nakonec jsme si sedli hned vedle čepu a pozorovali ten hospodský cvrkot. Mimo dětí byli všichni ostatní sportovci už pěkně veselí. Teplo a světlo dovede svoje. Já už bych asi po takových dávkách uhlovodíků na lyže nemohl:).
Fenomenal vývar vepřový, poličské pivo (zde Mareš ohrnul nos, trouba), krkovice s knedlíčkem a zelíčkem, pohoda.
V jednu chvíli dostali hlad i Ti venku, nacpali se dovnitř a výsledkem byly dokonale zašpuntované uličky mezi stoly. Málokdo z návštěvníků chtěl být solidární ( teplo je teplo) a uvolnit stůl. Výsledkem byla Patová situace. To je situace, kdy všichni ti Pati a Mati z města stojí a mačkají se jako v autobuse. Obsluha nemůže obsluhovat, nemá kudy, vedro se násobí, mlžejí se okenní tabule, no prča:)
Rádi jsme se na to pozerali.
K našemu stolu si přisedl nějaký šéfik z fabriky na lyžařské boty. Chvíli se ošíval a pak, světe div se, nalezl uvnitř své drahé běžkařské boty hřebík. Já se ho ptal, cože není ta obuv lepená. On mi na to řekl, že je zhřebíkovaná. Moc jsem se tomu divil. On povídal dál. Že v té fabrice, kde tu botu vyrobili, pracuje jako nějaký vedoucí, či co. To je vám taky celkem důkaz, jak je ten náš průmysl rozvinutý. Dal si potom ten chlapík obuvník se svým kámošem pivo a oběd. Synek, kterého sebou přivedl, nedostal nic a asi hodinku tam tak nasucho a o hladu hačal. Prostě se kluk styděl, ale otec řešil hřebík, ne svýho kluka na prahu puberty. Tož tak bylo na Hlučále. Sqvěle jako minule. Platil jsem lidi za poliuku, krkovici s knedlema, dvě piva a jeden grog stodvacetpět korun!
Opustili jsme Rybnou a po silničce vystoupali na Lucák, tedy Lucký vršek. Odtamtud se dá za dobré povětrnosti, pohlédět do širokého okolí. Marešovi jsem v chatě Na Luckém vrchu objednal grog, sobě taky.
Jenže Mareš je podivná lesní veverka a grog mu moc nejel. Zato nám měl jet vlak! Když jsme šli platit, našel Aleš před výčepním pultem padesát korun. A víte, co ten skaut udělal? Odevzdal je hostinskému. Kdyby byl Mareš kovanej Čech, tak takovou pi....st, takový dobrý skutek, vůbec nic by nevracel! Dokonce možná, že to byly moje prachy:(. Já totiž předtím u pultu stál a chtěl platit, že si vezmeme grog ven ...
Zkusili jsme ten spěšnej vlak stihnout v Borové. Mažeme si to po zasněžených lukách a polích, po turistické značce. Přesvědčen, že lze ujíti v takovém terénu čtyři kilometry za dvacet minut, spěchal jsem maje pohled upřený k zemi.
Najednou se uprostřed té krajiny ozvalo mé jméno ... To spolužák ze základní školy, MuDr. Skalický, mě nepřehlédl a nahlas vyslovil můj název. Všichni čtyři ( doktor tam byl taky s kámošem), jsme se tomu v té pusté krajině převelice divili. Oni šlapali nahoru na Lucák, my dolů z něj. Už padala tma, potřásli jsme si tedy všichni rukama a se srdečnými pozdravy se rozloučili. Přál bych vám vidět Aleše Přepoctivého, jak mi to nevšední setkání s MuDr. Skalickým záviděl!
Náš vlak nám stejně ujel, zahlédli jsme jej mašírovat dole v údolí.
V Borové právě přijel vlak osobní, mířil do Poličky. Tak jsme nastoupili a v Poličce na nádru si dali Biskupský chlebíček a kávu z matu. Za půl hodinky jel osobák do Rosic.
Kodrcajíc se osmsetdesítkou řečenou Hurvajz k domovu, opět obklopeni lyžaři celého světa, cítili jsme, že se nám to povedlo.
Usínal jsem sladce s vědomím, jací jsme to poctiví kluci, kteří jezdí v zimě na výlet.

Mobil jako ze seriálu Návštěvníci

9. ledna 2009 v 21:15 | Foto: LG |  PRODUCTS
Společnost LG uvedla na trh telefon, jehož vzhled jako by se inspiroval seriálem Návštěvníci.

Tento slavný český seriál přinesl mnoho zajímavých představ o podobách techniky a elektroniky v budoucnosti lidstva. Je s podivem, kolik z nich se během času stalo realitou.
Vzpomeňme třeba na auto řízené pouze povely lidského hlasu, mikrokamery, nebo videokonference.
Nyní tedy došlo, i když ve velmi pozměněné podobě, na náramek kterým se může telefonovat :).
Uvítám takovou podobu přístroje, protože takový mobil bych mohl přestat zapomínat.
Co podobě nového "Mobu" od LG říkají lidé, kteří se na natáčení seriálu podíleli, by mě docela zajímalo ...

Konečně napadalo, co si zajet na běžky?

8. ledna 2009 v 18:44 | Text a foto: Tlampač |  1435 mm
Pokud rádi putujete na běžkách zimní krajinou, mám pro Vás následující inspiraci:

Vyražte si zalyžovat do krásné a poměrně liduprosté krajiny. Opusťte o víkendu rovinaté a zakouřené Polabí, odkud pravidelně jezdí spěšný vlak Sp1989 na nádhernou, kopečkovatou Vysočinu. Z pardubického hlavního nádraží v 7:35 vyjíždí tento vlak směr Žďárec u Skutče a dále pokračuje až do historické Poličky. Doporučuji Vám vystoupit ve stanici Čachnov (tato stanice je rojením běžkařů pověstná) nebo v Pusté Kamenici. Okolí těchto obcí nabízí celo řadu hezkých míst. Zpět jede tento spoj z Poličky v 15:53, v Kamenici pak můžete přistoupit v 16:16 a v Čachnově 16:20.
Nikdo byste neměl minout restauraci na Luckém vrchu, hospodu Hlučál v Pusté Rybné.
Určitě však musíte navštívit hospodu zvanou U rybáře, o které se zmiňuji v reportáži VysoCHINA - MAGICAL MYSTERY TOUR 2008.
Tak SKOL!

Tlampačův tip:
O víkendech lze vyrazit vlakem za pouhých 150 Kč. Za tuto cenu pořídíte jízdenku nazvanou SoNe+, na kterou vás svezou ČD bez ohledu na počet ujetých Km a to jednoho nebo dva dospělé a až tři juniory do 15 let!